Over mij ...

Erna Seiger ( 1960)

Als creatief therapeut, coach en trainer ben ik vanaf 2007 gestart met mijn praktijk/bedrijf Atelier E.
Mijn creativiteit ben ik pas later gaan ontwikkelen. Ik kan mij herinneren dat ik als kind graag wilde spelen, maar het lukte me niet om mij over te geven aan het spel. Het heeft mij altijd gefascineerd om uiteindelijk te kunnen spelen.
Ik heb mijn eigen achtergrond ten aan zien van psychische/emotionele klachten. Er was in het verleden geen ruimte om mij verder te ontwikkelen. Ik was een laatbloeier zoals een manager mij ooit wist te vertellen. Ik heb veel aandacht besteed om te leren, hoe om te gaan met mijn weggestopte gevoelens. Het leren omgaan met je gevoelens, houdt naar mijn mening, nooit op. Mijn ervaring is, als er een bepaald stabiliteit bereikt is, je je verder kunt ontwikkelen. Het ontdekken van verscholen talenten kwam in mijn leven laat op gang.
Mijn drang om mij persoonlijk te ontwikkelen is er altijd geweest. Nog steeds. Ik word ook blij van anderen als ik ze nieuwe stappen zie maken. Hoe groot of klein die stappen voor de ander ook is. Ze gaan dan stralen als ze zich laten zien in wat ze nog meer in huis hebben. Wat mij raakt bij deze doelgroep is dat het mensen zijn die, als ze gezien worden, ze tot ongekende mogelijkheden in staat zijn. Dat ze ook doorzettingsvermogen blijken te hebben. Ze zijn gevoelig voor de buitenwereld en laten zich daar snel door leiden.

Begeleidingsstijl

 

Volg mij op Facebook

Mijn begeleidingsstijl is laagdrempelig, de ander op een speelse wijze op zijn of haar gemak stellen is mijn basis. Basisveiligheid bieden, afgestemd op wie voor me zit. Ik vind alle mensen boeiend. Ik ben snel gericht op hoe mensen met hun gevoelens omgaan. De gevoelens stel ik centraal in mijn werk. De rest komt er om heen, zoals het denken en doen, maar niet minder belangrijk. Mijn begeleiding zit op het punt van nieuwe stappen kunnen maken op het gevoelsgebied.
Het is mijn kracht om anderen in nieuwe stappen te begeleiden. Om heel dichtbij te blijven maar niet over te nemen. Dit vraagt dat je goed naar jezelf kunt luisteren en jezelf kunt voelen zodat je in contact kunt blijven met de ander en daar op in speelt. Het doel is niet belangrijk behalve dat de ander vertrouwd raakt met zijn weggestopte gevoelens en die durft toe te laten. Dan lossen de blokkades op en ontstaat er nieuwe ruimte. Als dat gebeurt, dan volgen de nieuwe stappen veel gemakkelijker. Voor mij zijn methodieken niet gericht op iets aanleren. Dat zijn vaak tijdelijke oplossingen.

Mijn weg is die via de gevoelswereld. Die is anders en meer duurzaam.
Ik voel mij niet onzeker in mijn werk. Ik ben totaal mezelf. De ander kan me daardoor vertrouwen zijn/haar gevoel toe te laten, vooral als dat diep zit. Wanneer ik het niet weet hoe nu verder, zal ik dat ook benoemen. Ik kan alleen transparant zijn. Ik ben ook nooit bang omdat ik zelf ook diep durf te gaan als het nodig is. Ik zal het nooit forceren. Ik geef wel prikkels om te kijken of de ander zover is. Ik vind het belangrijk dat de ander leert om echt naar zijn gevoelens te luisteren en het liefst ook naar gaat handelen. Soms als eerste stap, in het bij zijn van mij, om het vervolgens in de praktijk te brengen. Als rode draad neem ik daarin het innerlijk kind (-gevoelens) mee. Zonder je innerlijke kind kan het volgens mij niet. Wanneer we daar, in alle omstandigheden, goed naar leren luisteren, ontvouwt zich een heel natuurlijk proces van vallen en opstaan waar je veel zelfvertrouwen en eigenwaarde door krijgt en, volgens mij, verder alles aan kunt in je leven als je daar trouw aan kunt blijven.

Mijn opleidingsachtergrond en werkervaringen

 

In de beginfase heb ik mijn bedrijf gecombineerd met flink nog wat uren in vast dienstverband. Binnen Mediant (GGZ instelling) en bij de organisatie MEE (Stichting voor mensen met een beperking). Vanaf januari 2015 ben ik zo goed als volledig voor mijn eigen bedrijf aan het werk.

Ik zet al jaren mijn eigen ervaringsdeskundigheid voor deze doelgroep in, naast mijn professionele therapeut/coach/trainerschap.
Ik heb een brede ervaring met verschillende doelgroepen en organisaties. Mijn opleidingsachtergrond is een reguliere creatieve therapieopleiding. Daarnaast heb ik een kunstzinnige opleiding vanuit holistische benadering gedaan. Ik heb steeds mijn scholing afgewisseld van regulier tot complementaire. Ik wist altijd dat ik de brug wilde vormen tussen die twee werelden van hoofd naar hart en nooit het een of het andere. Ik heb mij verdiept in systemisch werken. Ik heb een training gevolgd bij Kleuren- Wijs, over authentiek zijn/worden.

Daar kwam voor mij het geheel van de mens aanbod, alles is verbonden met elkaar. Het voelen staat daarin centraal. Ik wilde graag kinderen daar al vroeg in ondersteunen. Scholen en ouders wil ik de nodige ondersteuning gaan bieden. Wanneer je daar zo vroeg mogelijk in ondersteund wordt dan heb je daar langer profijt van. Bovendien krijg je een andere maatschappij, waardoor je gelijkwaardig met elkaar zult omgaan en bij ieder zijn/haar uniekheid naar voren komt. Het is dan ook niet langer nodig elkaar pijn te doen en alle wonden steeds maar weer opnieuw te helen.
In mijn praktijk heb ik tot op heden met een brede doelgroep gewerkt. Dit jaar heb ik ervoor gekozen om mij te richten op één doelgroep, waar ik me het meest mee verbonden voel. Ik wilde mijn aanbod uitbreiden van individueel naar groepsgericht. In een gevarieerd aanbod (zie programma) kunnen ze dan halen wat ze nodig hebben om zo nog zichtbaarder te worden in hun leven en werk.